Παρασκευή, 18 Απριλίου 2008

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ - ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ - ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο τρόπος ζωής των τροφοσυλλεκτών προγόνων μας, μας δείχνει ότι οι άνθρωποι μπορούν να είναι ευτυχισμένοι χωρίς μεγάλα πλούτοι, όσο είναι ελεύθεροι και ικανοί να παράγουν τα αναγκαία για τη ζωή...
Αν κοιτάξουμε γύρω μας, μπορούμε να δούμε ότι, όσο μαζεύουμε περισσότερα αγαθά, τόσο σκληρότερα δουλεύουμε, τόσο λιγότερο ελεύθερο χρόνο διαθέτουμε και λιγότερο ευτυχισμένοι είμαστε...
Έτσι πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί να συμβαίνει αυτό το παράδοξο φαινόμενο με την περισσότερη εργασία, τα περισσότερα αγαθά, το περισσότερο άγχος, το λιγότερο ελεύθερο χρόνο και τη λιγότερη ευτυχία. Η απάντηση είναι ότι γίναμε αυτό που ονομάζουν οι κοινωνιολόγοι ένας κόσμος «προσανατολισμένος στην κατανάλωση», μια κοινωνία καταναλωτική, μια κοινωνία που τα μέλη της έχουν την τάση να καταναλώνουν όσο το δυνατόν περισσότερα υλικά αγαθά.
Η καταναλωτική κοινωνία είναι βασικά κοινωνία βιομηχανική, που έχει ως χαρακτηριστικό την αφθονία των παραγόμενων αγαθών. Οι βιομηχανίες, για να διατηρηθούν, οφείλουν να παράγουν συνεχώς νέα ή βελτιωμένα προϊόντα, για να ικανοποιήσουν το αγοραστικό κοινό.
Παράγονται κάθε είδους αγαθά, τα οποία τις περισσότερες φορές δεν είναι απαραίτητα.
Ο «πολιτισμένος» άνθρωπος αγοράζει κάθε είδους υλικά προϊόντα, λαχταρά για κομψά έπιπλα, για σκεύη, για φανταχτερά αυτοκίνητα, για είδη πολυτελείας, για ψυχαγωγία. Όλα αυτά οδηγούν στον καταναλωτισμό ο οποίος δημιουργεί νέες ανάγκες για το άτομο, τον κάνει δούλο της πολυτέλειας και μεταβάλλει τη ζωή του σε άγχος.
Στην καταναλωτική κοινωνία όλα τα κρίνουμε με τα υλικά αγαθά και αξιολογούμε τους ανθρώπους ανάλογα με την οικονομική τους ευχέρεια. Έτσι το «έχειν» ταυτίστηκε με το «είναι». Είσαι ό,τι δείχνεις. Επομένως το «έχειν» γίνεται μέσο κοινωνικής καταξίωσης, κύρους και επιβολής.
Τα αίτια της καταναλωτικής αυτής κοινωνίας ή της κοινωνίας της αφθονίας όπως αλλιώς την ονομάζουν είναι :

1. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας συντέλεσε στη μαζική παραγωγή και διακίνηση
των καταναλωτικών προϊόντων.
2. Η αφθονία των προϊόντων προσελκύει όλες τις κοινωνικές τάξεις, και ιδιαίτερα τις εύπορες τάξεις.
3. Η διαφήμιση με τη συνεχή πλύση εγκεφάλου προβάλλει καθημερινά ατέλειωτες περιττές ανάγκες, οι οποίες γεννούν την επιθυμία του σύγχρονου ανθρώπου για αγορά ή ανανέωση ειδών πολυτελείας. Η διαφήμιση ωραιοποιεί τα προϊόντα και καλλιεργεί την αίσθηση ότι π.χ. ένα παλιό, τάχα, βιομηχανικό προϊόν πρέπει να αντικατασταθεί από το σύγχρονο και το βελτιωμένο.
Έτσι το άτομο νομίζει πως το πλήθος των αγαθών - προϊόντων παράγονται από τη πίεση της ανάγκης. Ξεχνούν όμως ότι για πολλά αγαθά οι ανάγκες είναι τεχνητές και ότι οι πρόσθετες αυτές ανάγκες είναι αποτέλεσμα οικονομικών συμφερόντων.
4. Η υπερκατανάλωση κυριεύει τους ανθρώπους, εξαιτίας της έντονης επιθυμίας του σύγχρονου κόσμου για την απόκτηση υλικών αγαθών. Η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των ανθρώπων τους έστρεψε προς την πιο εύκολη, πιο άνετη ζωή.
5. Η έλλειψη παιδείας κάνει τον άνθρωπο παθητικό και τον ωθεί στην χωρίς μέτρο ικανοποίηση των αναγκών.
6. Η έμφυτη τάση για αυτοπροβολή και κοινωνική αναγνώριση, κάνει τον άνθρωπο να αγοράζει περιττά είδη πολυτελείας ή μόδας, για να δείξει στους άλλους την κοινωνική του ανωτερότητα.
7.Το κυνήγι της ευτυχίας δημιουργεί συνεχώς νέες ανάγκες, τις πιο πολλές φορές περιττές. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την ψυχική υπερένταση, τη νευρικότητα, το άγχος.
8. Η έλλειψη σωστών προτύπων, ωθούν τον άνθρωπο στη θεοποίηση του χρήματος και των υλικών αγαθών.
9. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής με τα πολλά προβλήματα, το άγχος η ανασφάλεια.


ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Τα αποτελέσματα της καταναλωτικής κοινωνίας είναι πολλά και κρίνονται άλλα θετικά και άλλα αρνητικά.
Θετικά αποτελέσματα:
Η τεράστια τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί πολιτισμό ( άνετη
διαβίωση, ανώτερο βιοτικό επίπεδο, πνευματική ανέλιξη).
Οι βιομηχανίες συντελούν στην ανάπτυξη της οικονομίας (γεωργία,
κτηνοτροφία, συγκοινωνίες, εμπόριο...).
Εξασφαλίζει εργασία, καταπολεμά την ανεργία.
Αυξάνει την παραγωγή αγαθών.
Β. Αρνητικά αποτελέσματα:
Η τεχνολογική ανάπτυξη για παραγωγή καταναλωτικών αγαθών οδηγεί στην ρύπανση του περιβάλλοντος και στην αλόγιστη χρήση των φυσικών πόρων της γης
Εξάντληση των φυσικών πόρων σημαίνει μελλοντική οικονομική καταστροφή.
Η υπερκατανάλωση δημιουργεί πληθωρισμό, γιατί η ζήτηση καταναλωτικών αγαθών ξεπερνά την παραγωγή.
Δημιουργεί ανεργία, αισχροκέρδεια, εκμετάλλευση, αδικία.
Η διαφήμιση δημιουργεί περιττές ανάγκες, γεννά την επιθυμία του ανθρώπου για απόκτηση υλικών αγαθών.
Δημιουργεί άγχος, ψυχικές ασθένειες, ανία, γιατί το άτομο κυριεύεται από την ανάγκη να αποκτά υλικά αγαθά.
Καλλιεργεί την επίδειξη, την απληστία του κέρδος .
Αλλοτριώνει τον άνθρωπο, τον απογυμνώνει από τα υψηλά ιδανικά και τον απομακρύνει από το βαθύτερο νόημα της ύπαρξής του.
Προκαλεί την αδιαφορία για τα κοινωνικά προβλήματα, γιατί το άτομο διοχετεύει την ενεργητικότητά του στην απόκτηση υλικών αγαθών.
Καλλιεργεί τον ανταγωνισμό, την αντιζηλία στα μέλη της κοινωνίας, επειδή μερικοί έχουν την οικονομική ευχέρεια να αποκτούν ό,τι επιθυμούν, ενώ οι περισσότεροι όχι.
Δημιουργεί κοινωνικά προβλήματα, όπως τη βία και την εγκληματικότητα, όταν λείπει η δυνατότητα για νόμιμη απόκτηση αγαθών.
Εκμηδενίζονται τα συναισθήματα του ανθρώπου(αγάπη, χαρά, λύπη), γιατί η απληστία για κέρδος και υλικά αγαθά πνίγει την ανθρωπιά, που εξυψώνει την ανθρώπινη ζωή.
Η προσπάθεια απόκτησης όλο και περισσότερων υλικών αγαθών, δεν επιτρέπει την επιθυμία για πνευματική ανάταση, πολιτιστική δημιουργία και ηθική ολοκλήρωση.
Περιορίζει τις κοινωνικές αρετές (φιλία, συνεργασία, αλληλεγγύη) για ομαλή συμβίωση, γιατί ο συνάνθρωπος, σε μεγάλο βαθμό, έχει αντικατασταθεί από τα καταναλωτικά αγαθά.
15.Οι ανθρώπινες σχέσεις υποβαθμίζονται και αλλοτριώνονται. Επικρατεί
το συμφέρον και η ιδιοτέλεια.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

1. Ιεράρχηση στόχων, ώστε η κατανάλωση να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες του ανθρώπου.
2. Παιδεία.
3. Αγωγή από την οικογένεια, το σχολείο, την εκκλησία.
4. Ατομική προσπάθεια, για να μπορέσει ο άνθρωπος να αποδεσμευτεί από τις περιττές και ανύπαρκτες ανάγκες του.
5. Καλλιέργεια ανθρωπιστικών αξιών που θα έχουν ως στόχο την ολοκλήρωση της προσωπικότητας.
6. Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου (ψυχαγωγία, επιμόρφωση...).
7. Συνειδητοποίηση ότι η ποιότητα ζωής δε συμβαδίζει με την απόκτηση υλικών αγαθών, αλλά συνοδεύεται από πνευματική και ηθική καλλιέργεια.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η καταναλωτική κοινωνία είναι δεμένη με την οικονομία της αγοράς. Πρέπει ο άνθρωπος να ικανοποιεί τις πραγματικές και όχι τις περιττές και ανύπαρκτες ανάγκες και να μην παρασύρεται από τις βιτρίνες των καταναλωτικών αγαθών.
«Πλούσιος θα μένω, όσο λίγα έχω.Φτωχός θα γίνω, όταν θα ζητώ πολλά».

Σουλίδης Λάζαρος

1 σχόλιο:

ioannamaria8 είπε...

Πραγματικα αυτο το κειμενο που γραψατε ηταν φανταστικο και με βοηθησε πολυ σε μια σχολικη εργασια που ειχα σχετικα με τον καταναλωτισμο!!! ευχαριστω παρα πολυ!!